Зазирнім у чарівний світ, або як дивитися мультфільми
Давайте на хвилинку поринемо у своє дитинство і згадаємо той казковий світ мультфільмів, який так нас заворожував. Чим він такий особливий для дитини? І тим, що звірі оживають і говорять людським голосом, і тим, що яскраві картинки так жваво передають емоції, а особливо тим, що казкові мультяшні герої так схожі на нас самих: вони мають ті самі біди й радості, так само плачуть і сміються, так само дружать і розчаровуються, бояться, захищають слабших. Інакше кажучи, вони такі самі живі, як і ми, та й до того ж яскраво, гарно намальовані.В часи мого дитинства мультик сприймався інакше ще й тому, що був не таким доступним, як тепер: дитячі передачі йшли в певні години (переважно зранку і в неділю пообіді) і на них треба було чекати як на особливе свято. Тепер все інакше, бо діти мають доступ до мультиків, фактично, в будь-який час. Є телеканали, що цілодобово транслюють мультфільми, є комп’ютер з доступом до інтернету: все це заохочує дитину дивитися чим побільше. Тому варто подумати про те, як впливає така «розкіш» на дітей та їх виховання.
Перш за все, батькам стало важче. Постає актуальне питання: як втримати дитину від спокуси? Тепер уся відповідальність за це лягає на батьків. Чому? Бо за вас ніхто не регламентуватиме час дитини: телекомпаніям треба прибутку, а діти самі ще не вміють втриматися від спокуси. То як тут бути? Уявіть, що дитина стоїть біля лотка з морозивом. Там його дуже багато різного. Та хоч як проситиме дитина, ви не купите їй усе морозиво, що є в магазині. Ви оберете щось одне. І обиратимете ретельно, керуючись власним досвідом. І постараєтеся переконати дитину, що саме це морозиво найсмачніше. Ось бачите, у вас вже є досвід, обов’язково його використайте! Адже ви не купуватимете дитині того, що шкодить її здоров’ю.
Так само й з переглядом телевізора: якщо дитина цілий день сидить перед екраном, просто запитайте себе, а чи подужала б вона лоток морозива? Крім того, деякі мультфільми просто шкідливі для дитячого розвитку. Тому ретельно обирайте продукт, який «споживає» ваша дитина. Кожна річ, яку показують по телебаченню, несе певну інформацію, формує певне світобачення. Питання в тому, чи потрібна дитині така інформація і чи правильний світогляд вона формує? Виходить, що треба слідкувати за двома речами – це час і якість. Оптимальна тривалість перегляду мультфільмів для школярів – від 30 до 40 хвилин на день. Для дошкільнят вистачить і половини, тобто 15-20 хв. Дитину легше буде привчити до порядку, якщо вона сідатиме дивитися мультфільми в один і той самий час. Наприклад, двічі на день (зранку і ввечері) по 15-20 хв.(по 5-10 хв. для дошкільнят). І не обов’язково прив’язуватися до телевізора – краще зробити власну добірку мультиків на DVD або просто на комп’ютері. Щодо якості «мультпродукту», то на початку статті згадані деякі ознаки хорошого мультфільму. Він повинен насамперед навчати чогось нового; показувати, як слід поводитися у складній ситуації, які вчинки правильні, а яких слід уникати; він учить дитину знаходити друзів, а не заміняє їх, і взагалі, допомагає дитині в житті.
Все нібито зрозуміло, але тут виникає проблема, з якою стикаються багато батьків. Часто чую: «Це все добре, але він не хоче дивитися того, що я пропоную. Каже: В школі всі це дивляться. Чому я не можу?» Або: «Я зайнята цілий день на роботі, що я можу зробити для дитини?»
У першому випадку, важливо створити для дитини розумну альтернативу. Сьогодні є з чого вибирати. Наприклад, можна започаткувати сімейну традицію спільного перегляду мультфільмів. Для цього у визначений час збирається вся родина. Попередньо можна скласти список пропонованих для перегляду фільмів (мультфільмів), а вибір конкретного пункту із списку робитимуть уже найменші глядачі. Так діти не втрачатимуть свободу вибору, а ми відсіємо непотріб. З часом дитина звикне до якісного кінопродукту, у неї виробиться певний смак, вона вже матиме, з чим порівнювати. І тепер вона вже не захоче дивитися телевізор сама, а з радістю чекатиме на сімейне свято…
Щодо другого питання, то воно ще актуальніше, бо часу бракує завжди й усім. Звичайно, дорослі мусять працювати, і в цьому теж велика турбота про сім’ю, тож для зайнятих на роботі батьків можна запропонувати такий формат: Щоденно приділяйте 15-20 хвилин на обговорення з дитиною дня, що минув. Які враження мала дитина, що вона пережила? Наприклад, питання про школу – це не тільки оцінки і успіхи , а й емоційні враження, якісь яскраві події. Поділіться і ви своїм днем: розкажіть, що було у вас цікавого, і між іншим в розмові згадайте про якийсь фільм, мультик чи книжку, яку радите дитині переглянути (прочитати). Запитайте, що дивилась дитина сьогодні? Але не обмежуйтеся цим, обов’язково поцікавтеся, чому дитина дивилася саме цей мультфільм (однак не засуджуйте, не оцінюйте вибору дитини). Дізнайтеся, що їй у ньому подобається, який герой йому найближчий, чи правильні вчинки героїв і т. д. Так, дитина залюбки проводитиме час з користю, а ви будете впевнені і задоволені спільним дозвіллям.
Наталія Скакун
практичний психолог (КЗ ЛОР «Західноукраїнський спеціалізований
дитячий медичний центр» м. Львів)
практичний психолог (КЗ ЛОР «Західноукраїнський спеціалізований
дитячий медичний центр» м. Львів)
Немає коментарів:
Дописати коментар